Formułując credo uczelni Walter Gropius wyraził je w słowach: Bauhaus dąży do koordynacji wysiłków twórczych, by osiągnąć w nowej architekturze zjednoczenie kształcenia artystycznego i projektowania. Ostatecznym choć odległym celem Bauhausu jest kolektywne dzieło sztuki — Budowla — w którym nie ma granicy między sztukami strukturalnymi i dekoracyjnymi. Przewodnią ideą Bauhausu była więc zasada tworzenia nowej jedności poprzez zespalanie wielu dziedzin sztuki — jedności mającej za podstawę Człowieka i ważnej jedynie jako organizm żywy. Koncepcja wszechogarniającej architektury, nazwanej potem architekturą totalną, dotyczyła nie tylko budowli, ale całości otoczenia wizualno-przedmiotowego i zawierała w sobie elementy różnych dziedzin plastyki.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...