Obok Muthesiusa i innych twórców w kręgu Werkbundu, funkcjonalizm znalazł swego orędownika w osobie wiedeńskiego architekta Adolfa Loosa. Loos kilkanaście lat spędził w Ameryce, w Chicago, gdzie obserwował prace Sulli- vana i innych przedstawicieli „Szkoły chicagowskiej”. Doświadczenia amerykańskie odcisnęły silne piętno na jego światopoglądzie artystycznym. Po powrocie w 1892 roku do Wiednia, będącego w tym czasie jednym z najżywszych osrodkow secesji, Loos wydaje temu kierunkowi bezwzględną walkę. W swych polemicznych artykułach gromi secesję za wybujałość ornamentyki i zaprzepaszczenie wewnętrznej więzi, jaka istnieć winna pomiędzy formą a funkcją i konstrukcją budowli.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...