Obie wymienione tu instytucje odegrały istotną rolę w przekładaniu doświadczeń awangardy, szczególnie konstruktywizmu, na język plastyki użytkowej. Tatlin, Rodczenko i El Lissitzky podejmują próby współpracy z przemysłem. Doświadczenia innych przedstawicieli konstruktywizmu: Antoine Pevsnera i Nauma Gabo są swoistym poszukiwaniem estetycznej istoty form technicznych. Przypomnijmy tu jeszcze słynny projekt pomnika III Międzynarodówki Tatlina, w którym konstrukcja inżynierska — potraktowana z artystyczną swobodą — łączyła logikę metalowej konstrukcji z artystyczną ekspresją. Doświadczenia i eksperymenty radzieckiej awangardy, pomimo ich ogromnego znaczenia w kształtowaniu się nowoczesnej plastyki, nie przyniosły poza architekturą konkretnych realizacji praktycznych. Sytuacja gospodarcza pore- wolucyjnej Rosji oraz ogromne zacofanie przemysłu nie sprzyjały zacieśnianiu więzi plastyków z przemysłem.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...