W POŁOWIE STULECIA
Przecież jeszcze w połowie ubiegłego stulecia John Ruskin, angielski krytyk i teoretyk sztuki sformułował znaną opinią, że architektura nie jest niczym innym niż ornamentem dodanym
Przecież jeszcze w połowie ubiegłego stulecia John Ruskin, angielski krytyk i teoretyk sztuki sformułował znaną opinią, że architektura nie jest niczym innym niż ornamentem dodanym
W Europie idee funkcjonalizmu, mimo występujących w historii precedensów, przyjmowały się z trudem, pierwszym krokiem była konieczność przezwyciężenia powszechnego upodobania do zdobnictwa przedmiotów użytkowych. Znajdujący
Tutaj nie uniknięto pewnej przesady, kryterium funkcji, jakkolwiek w teorii ujmowane dostatecznie szeroko, w praktycznych realizacjach raziło niejednokrotnie zbyt wąskim utylitaryzmem. Mieszkanie to maszyna do
Tak więc punktem wyjścia jest oczywiście analiza funkcji użytkowej przedmiotu, nieraz bardzo złożonej, której poznanie wymaga niejednokrotnie specjalistycznych badań.Należy jednak dostrzegać również inne aspekty tego
Przedmiot użytkowy jest przecież elementem naszej ikonosfery i nie jest sprawą bez znaczenia, jakie skutki w naszej psychice wywołuje czysto wizualna obecność przedmiotu w naszym
Wiele z nich — poza swą czysto użytkową rolą — pełni również rolę znaku, symbolu, obrazuje przykładowo nasz status społeczny, jest jedną z form manifestowania
Cechą współczesnego wzornictwa przemysłowego jest takie właśnie otwarte podejście do problemów projektowania, unikanie jakichkolwiek recept, doskonalenie warsztatu badawczego. Niesie to określone konsekwencje również w sferze
Rewolucja przemysłowa i towarzyszący jej szybki rozwój techniki otworzyły zupełnie nowe możliwości produkcyjne. Przedmiot, którego wykonanie wymagało dotychczas znacznych umiejętności i pochłaniało wiele czasu, mógł
Robotnik nie miał wpływu na wytwory własnych rąk. Nadzór produkcji był w rękach właścicieli fabryk i zatrudnionych przez nich inżynierów i techników. Przerwaniu uległa dotychczas
Wiek XIX przyniósł zanik estetycznych walorów środowiska życiowego ludzi. Masowa produkcja tandetnych, ale tanich wyrobów, podporządkowanie produkcji prawom maksymalnej rentowności spowodowało kryzys sztuki użytkowej we
W rezultacie londyńska wystawa światowa zorganizowana w 1851 roku, na której zgromadzono wyroby z Europy i Ameryki Północnej ukazała dowodnie, iż technika w oderwaniu od
Pozostawieni sami sobie, przedsiębiorcy i technicy nie potrafili sprostać nowej sytuacji. Chcąc uatrakcyjnić swoje produkty szczodrze szafowali dekoracją, inspirując się specjalnie tworzonymi w tym celu