ODDANIE SPRAWIEDLIWOŚCI EPOCE
Pseudostylowość cieszyła się uznaniem, pozwalała bowiem rzeszy nowobogackich otaczać się przepychem dostępnym dotychczas jedynie arystokracji. Ta gra pozorów w pełni odpowiadała mieszczaństwu, którego fortuny wymagały
Pseudostylowość cieszyła się uznaniem, pozwalała bowiem rzeszy nowobogackich otaczać się przepychem dostępnym dotychczas jedynie arystokracji. Ta gra pozorów w pełni odpowiadała mieszczaństwu, którego fortuny wymagały
Epoka ta wniosła do rozwoju cywilizacji nowe doświadczenia, które niezależnie od ceny, jaką przyszło za nie zapłacić, były czynnikiem postępu. Wspomniano uprzednio, ze wiek XIX
Projektowane przez nich maszyny, pojazdy, mosty i wiadukty żelazne poza użytecznością miały również i inną wartość, stanowiły źródło nowych doświadczeń wizualnych, szokowały współczesnych swą odrębnością.
Pogląd ten jest tylko w pewnej części prawdziwy. Artyści wkroczyli na scenę, gdy istniały już wspaniałe dzieła techniki, których piękno podziwiamy w muzeach techniki i
Pojawiło się mnóstwo nie znanych dotychczas przedmiotow użytkowych, takich jak: telefony, fonografy, maszyny do szycia i do pisania, żelazka gazowe i elektryczne, aparaty fotograficzne oraz
Duch praktycznego utylitaryzmu i brak silnych obciążeń kulturowych sprzyjały rozwijaniu produkcji przedmiotów o formie prostej, logicznie wypływającej z funkcji. Klasycznym przykładem są tu narzędzia, broń
Proces asymilacji przemysłu i techniki przez środowiska artystyczne nie był łatwy. Nie wszyscy dostrzegali nowe możliwości, dla wielu technika jawiła się w postaci molocha pochłaniającego
Idea zespolenia twórczej pracy artystów z rzemiosłem zyskała wielu zwolenników, ruch Arts and Craft którego animatorem był angielski plastyk i działacz społeczny William Morris szybko
Fascynacja ludem i jego kulturą wiązała się ściśle z poszukiwaniem własnego stylu narodowego. Była to jedna z dróg zachowania własnej odrębności kulturowej i przeciwstawienia się
Doktryna Morrisa wychodziła poza problematykę czysto artystyczną, uznając sztukę jako jeden z czynników kształtowania nowego humanistycznego społeczeństwa ujmowała sztukę w kategoriach społecznych i jednocześnie nadała
Nurt ten był formą protestu artystów, którzy przeciwstawiając się martwocie akademizmu, próbowali stworzyć nowy, oryginalny język plastyczny. Punktein wyjścia stał się świat przyrody, świat form
Aby zrealizować gigantyczny program przekształcenia otoczenia w myśl nowego stylu, artysta musiał nawiązać dialog z techniką. W centrum zainteresowania staje architektura, grafika użytkowa, projektowanie mebli