Liczę się jednak z tymi, którzy będą hamować postęp, ze zwolennikami przeszłości pragnącymi utrzymać ludzkość w tyranii ornamentu. Ale ornament nie będzie wyzwalać u współczesnych żadnej satysfakcji. Europejczyka końca XIX wieku nie zachwycają tatuowane twarze, wyzwalają raczej wstręt i odrazę. Będzie on wybierał gładką papierośnicę z polerowanego srebra pozostawiając kupcowi cyzelowane cacka, będzie kochał swe nowoczesne ubranie pozostawiając jarmarcznym kramarzom czerwone spodnie obszyte złotym galonem. To jest ten nowoczesny człowiek, mój współczesny, który powie: „Popatrzcie na pokój, w którym umarł Goethe, jest piękniejszy w swej prostocie niż wszystkie wspaniałości Renesansu.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...