Ilość prac projektowych liczyć można w dziesiątkach tysięcy. Przykładowo — w Polsce współpracuje z przemysłem blisko 500 projektantów. A zatem to co w pierwszych dekadach naszego wieku pozostawało w sferze postulatów, stało się dziś codziennością. Nie sposób oczywiście twierdzić, że problem znalazł definitywnie rozwiązanie; byłoby to w zbyt jaskrawej sprzeczności z naszym codziennym doświadczeniem. Nie mniej jednak punkt ciężkości przeniósł się z zagadnień teoretycznych w kierunku prac o charakterze metodologicznym i organizacyjnym. Współczesne wzornictwo realizuje się przede wszystkim w praktyce projektowej i towarzyszących jej specjalistycznych pracach badawczych, tym można tłumaczyć stosunkowo mniejsze zainteresowanie ogólną teorią. W krajach skandynawskich, gdzie udział wzornictwa w kształtowaniu produkcji jest znaczny, brak w zasadzie instytucji, która na podobieństwo nie istniejącej już zresztą szkoły w Ulm stanowiłaby ośrodek refleksji teoretycznej.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...