Jakkolwiek „jedność nauki” wykłada Piaget w nieco innych terminach, zakreślających nie liniowe, a kołowe powiązanie poszczególnych dyscyplin, niewątpliwie zakłada on ten sam kierunek redukowalności dyscyplin empirycznych, jak w tradycyjnym programie pozytywistycznym. Zauważyć przy tym trzeba, że na relację redukcji nakłada on nieco słabsze warunki, niż to tradycyjnie przyjmowano, skoro twierdzi, iż wzajemna asymilacja (i) wzbogaca obie dziedziny wiedzy, szczególnie zaś dziedzinę asymilującą (jako że ma ona uwzględniać pewne cechy zjawisk, dotąd przez nią pomijane, a wyjaśniane przez dziedzinę asymilowaną), która przekształca się w efekcie w nową dyscyplinę oraz (ii) nie likwiduje specyfiki zjawisk wyjaśnianych na gruncie dziedziny asymilowanej.
Polecane artykuły
Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących Twojego hobby. Zapraszam do zapoznania się z artykułami i komentowania na fb.
Pozdrawiam Adam Piwiński!