Przyszły rozwój pójdzie raczej nie w kierunku uproszczenia, a w kierunku różnorodności, nie ku postępującemu zubożeniu, lecz ku postępującemu wzbogaceniu kulturalnych środków i celów. W manii widzenia w każdej działalności człowieka sztuki albo, co na jedno wychodzi, redukowania do jednej jedynej namiastki sztuki, odzywa się przeżytek wykształcenia burżuazyjnego XIX stulecia. W końcu ubiegłego wieku i z początkiem obecnego było, zwłaszcza we Włoszech, tylu artystów ilu mieszkańców. Fryzjer był „artystą”, był nim również kucharz i krawiec, szewc i aptekarz. Ten mit sztuki żyje jeszcze dzisiaj. Co więcej, przybiera na sile, co w głównej mierze bierze się stąd, że społeczeństwo nasze nie zadawala się tym, że każde dzieło sztuki staje się towarem, ale chce więcej, a mianowicie, aby każdy towar stawał się dziełem sztuki.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...