Nośnikami „znaczeń” mogą być bowiem — zdaniem Piageta — nie tylko znaki językowe, lecz także symbole, a nawet tzw. wskaźniki percepcyjne, przy czym „znaki” charakteryzują się tym, że są ustalone drogą konwencji i różnią się od rzeczy oznaczanej, „symbole — jakkolwiek różne od rzeczy oznaczanej — są niemniej do niej podobne pod jakimś względem, „wskaźniki” zaś są względnie nieodróżnicowane od rzeczy oznaczanej, stanowiąc faktycznie jakiś jej aspekt czy część . Rozwojowo najwcześniejsze i jednocześnie najprostsze są wskaźniki, następnie symbole i w końcu znaki.W świetle powyższych uwag widoczne jest, że Piaget przyjął w swej teorii szerokie rozumienie implikacji, ponieważ chciał, aby relacja ta była podstawową i zarazem uniwersalną zależnością w dziedzinie świadomości; uniwersalną, tzn. odnoszącą, się do wszelkich stanów świadomości, analizowanych czy to w’ aspekcie poznawczym, czy emocjonalnym, podstawową zaś w takim sensie, w jakim mówi się o fundamentalnym charakterze relacji przyczynowo-skutkowej w świecie fizycznym (implikacja w dziedzinie niefizykalnie ujmowanej świadomości ma być tym, czym jest zależność przyczynowa w świecie materialnym – fizycznym).
Polecane artykuły
Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących Twojego hobby. Zapraszam do zapoznania się z artykułami i komentowania na fb.
Pozdrawiam Adam Piwiński!