Jego umiejętności ograniczały się w ostateczności do jakiegoś rysunku i malarstwa, które nie miało żadnego związku z realnością materiałów, technik czy ekonomiki. Brak rzeczywistego związku z życiem społeczności prowadził nieuchronnie do jałowej spekulacji estetycznej. Podstawowy błąd pedagogiczny akademii wyrósł z przejęcia się wyłącznie ideą genialnej jednostki i z niedoceniania konkretnych osiągnięć o mniejszej skali. Ponieważ akademia szkoliła w rysunku i malarstwie rzesze mniejszych talentów, spośród których zaledwie jeden na tysiąc stawał się rzeczywistym architektem lub malarzem, wielka masa tych jednostek, wykarmiona fałszywą nadzieją i wyszkolona w jednostronnym akademizmie, skazana była na życie w bezowocnej działalności artystycznej.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...