Pojawienie się piękna w przedmiocie wyprodukowanym zależy wyłącznie od przypadku. Można ubolewać nad zanikiem fantazji; oschłość geometryczna może zniechęcać; rekompensata jest jednak w grze światła na białym metalu. Każdy przedmiot-maszyna składa się z dwóch rodzajów materiału; jeden, często malowany, absorbuje światło, które pozostaje nieruchome (wartość architektoniczna); drugi, przeważnie biały metal, odbija światło i zastępuje nieograniczoną fantazję (wartość malarska). Światło określa więc różnorodność przedmiotu-maszyny. Partia pokryta kolorem to odrębne zjawisko plastyczne: p o- li chromowana architektura mechaniczna. Tu, oczywiście, stajemy wobec narodzin smaku plastycznego dość niejasnego, ale niewątpliwego; chodzi o renesans rzemieślnika albo, jeśli kto woli, o pojaiwienie się nowego rzemieślnika.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...