Doktryna Morrisa wychodziła poza problematykę czysto artystyczną, uznając sztukę jako jeden z czynników kształtowania nowego humanistycznego społeczeństwa ujmowała sztukę w kategoriach społecznych i jednocześnie nadała pracy artysty charakter społecznej misji. Po latach sprawy te ożywają ponownie we współczesnych koncepcjach wzornictwa przemysłowego.Ambicją twórców końca XIX wieku było stworzenie uniwersalnej formuły stylowej, w myśl której można by kształtować całość otoczenia wizualnego człowieka. Miał to być w zamierzeniu twórców odpowiednik wielkich stylów gotyku, renesansu, baroku. W latach osiemdziesiątych pojawia się w różnych punktach Europy nowy styl zwany w Polsce secesją.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...