Między innymi David Hume w swym Traktacie o naturze ludzkiej zawarł refleksję, że piękno wielu dzieł rąk ludzkich jest pochodną ich dostosowania do funkcji, jaką spełniają. Podsumowując tę część wywodów Tatarkiewicz pisze:Jakie wnioski wypływają z zestawionych tu danych historycznych’? Że od wczesnych czasów odpowiedniość była uważana za jedną z postaci piękna; że miała odrębną nazwę; że najczęściej była wymieniana jako jedna z dwu postaci piękna; że była swoistym pięknem przedmiotów użytkowych. Piękno wytwarzali rękodzielnicy, ale pisali o nim i sławili je iilozolowie. Tendencje funkcjonalistyczne zrodziły się w architekturze i stamtąd promieniowały na pozostałe dziedziny działalności plastycznej, ale od XVIII stulecia architektura uznawana była za jedną z dziedzin sztuk pięknych, co nie sprzyjało rozwojowi tych tendencji.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...