Secesja była ruchem nie pozbawionym wewnętrznych sprzeczności, przyczyn fiaska ambitnych usiłowań upatrywać można w fałszywym założeniu, iż nowe kanony estetyczne można po prostu narzucić rzeczywistości, nie troszcząc się czy owe kanony odzwierciedlają rzeczywiste tendencje przemian zachodzących w otoczeniu, które w coraz większym stopniu kształtowane było przez technikę i przemysł. Twórcy Art Nouveau akceptowali wprawdzie technikę jako środek wspomagający artystę, ale jednocześnie kapryśność i nieregularność form, które propagowali, poszukiwanie jednostkowego, oryginalnego efektu stało w sprzeczności z podstawowymi prawami rządzącymi produkcją przemysłową.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...