Jaka jest sytuacja tak zwanego profesjonalnego artysty w obliczu tych rzemieślniczych realizacji?Zanim przejdę do tej kwestii, pozwolę sobie na rzut oka wstecz; przypomnę zasadniczy błąd plastyczny, który ciąży jeszcze na dzisiejszych sądach artystycznych.Pojawienie się piękna mechanicznego, wszystkich tych przedmiotów pięknych, a nie mających być sztuką, upoważnia mnie do przeglądu dawnych wartości uznanych za definitywne.Renesans włoski (Mona Liza, XVI wiek) jest uważany przez cały świat za apogeum, szczyt, ideał, ku któremu należy zmierzać; jedyną racją istnienia Szkoły Sztuk Pięknych jest niewolnicze naśladownictwo tej epoki; oto najważniejszy z możliwych błędów.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...