Nie wyposażeni do skutecznej walki o byt, znaleźli oni miejsce między społecznymi trutniami, bezużyteczni w życiu twórczym narodu w wvniku systemu szkolenia.Wraz z rozwojem akademii wygasała oryginalna sztuka ludowa. To, co powstało, było sztuką salonową, oderwaną od życia. W XIX w. sztuka skurczyła się do produkcji pojedynczych malowideł, zupełnie nie związanych z całością architektoniczną. Druga połowa XIX w. przyniosła początki protestu przeciwko hamującym życie wpływom akademii. Ruskin i Morris w Anglii, van de Velde w Belgii, Olbrich, Behrens i inni w Niemczech, a wreszcie Deutscher Werk- bund — wszyscy poszukiwali, w końcu znaleźli, zasady połączenia wysiłków artystów i świata przemysłowego.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...