ZGODNOŚĆ WIEDZY Z RZECZYWISTOŚCIĄ
Problem zgodności wiedzy z rzeczywistością da się w istocie wyrazić pytaniem o to, „jak poznanie dociera do rzeczywistości, jakie są więc związki między podmiotem a
Problem zgodności wiedzy z rzeczywistością da się w istocie wyrazić pytaniem o to, „jak poznanie dociera do rzeczywistości, jakie są więc związki między podmiotem a
Utrzymywanie czegoś przeciwnego jest wyrazem „psychologizmu” w odniesieniu do logiki (matematyki). Piaget stwierdza, że dziedziną logiki jest formalna prawomocność, dziedziną psychologii zaś „rzeczywisty mechanizm procesów
Krótko mówiąc: na pytanie, jaka wiedza jest prawomocna — odpowiada logika; epistemologia genetyczna przyjmuje tę odpowiedź do wiadomości i odpowiada na pytanie, dlaczego uformowało się
Dlatego uważa, że „skoordynowanie kwestii faktualnych i normatywnych oznacza, że wiedza dedukcyjna F musi być włączona w strukturę związków między podmiotem a przedmiotem w sposób,
Przejdźmy obecnie do rozważenia kwestii, czy zakładane przez Piageta związki między epistemologią a psychologią nie dadzą się wyrazić w formie określonej relacji logicznej. Podstawową wskazówką
To przeorganizowanie obu dziedzin nauki drogą „konstruktywnych rekombinacji” określa też Piaget mianem „wzajemnej asymilacji”. Jest ona dla niego rodzajem częściowej redukcji tej nauki, któya bada
W rezultacie takiej „wzajemnej asymilacji” powstaje nowa dyscyplina, stawiająca sobie nowe cele i wpływająca na dyscypliny wyjściowe m. in. w ten sposób, że wzbogaca zawarty
To ostatnie świadczyłoby o tym, iż wyjaśnianie to ma mieć charakter dedukcyjny, a przy tym dotyczyć ma teorii opracowanych matematycznie (tj. zawierających jako istotny swój
Jakkolwiek „jedność nauki” wykłada Piaget w nieco innych terminach, zakreślających nie liniowe, a kołowe powiązanie poszczególnych dyscyplin, niewątpliwie zakłada on ten sam kierunek redukowalności dyscyplin
Jeśli „prostą redukcję” programu pozytywistycznego rozumieć jako tzw. redukcję ścisłą, to „wzajemną asymilację” można zdefiniować w terminach tzw. redukcji osłabionej lub w terminach tzw. redukcji
Redukcja cząstkowo-eksplikacyjna z kolei dopuszcza modyfikację obu systemów: redukowanego i redukującego; polega ona na wyodrębnieniu pewnego podsystemu z systemu redukowanego i na wykazaniu, że zawiera
Jego polemika z koncepcjami apriorystycznymi i empiryzmem pozytywistycznym, jako iż ogranicza się jedynie do kwestii genezy wiedzy naukowej i do charakterystyki doświadczenia jako empirycznej podstawy