Szanuje gust ludzi nie dorastających jeszcze do nowej kultury, ale sam nie potrzebuje ornamentu, twierdzi, że człowiek naszej epoki nie potrafi tworzyć zdolnych do życia form ornamentalnych. Człowiek nowoczesny świetnie rozumie stan duęha Kafra ukrywającego w wątku tkaniny niewidzialny ornament, stan ducha wyrobnika perskiego tkającego swoje dywany, słowackiej chłopki niszczącej wzrok przy wykonywaniu skomplikowanych koronek, starej damy tworzącej śmieszne poematy ze szklanych paciorków i kolorowego jedwabiu. Nie psuje przyjemności, nie ubliża tym, którzy lubią brzydotą, nie wyrywa krzyża modlącej sią starej kobiecie. Buty które noszą, są pokryte ornamentem, przyjemność szewca zawiera sią w precyzyjnym wykonaniu tych dziecinnych wzorków…
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...