Teoria i zasady organizacyjne Bauhausu to krytyka metod kształcenia architektów i projektantów w systemie tradycyjnej Akademii. W oderwanych od życia, bytujących w społecznej próżni formach kształcenia Gropius upatruje jedną z przyczyn nieprzystosowania wychowanków Akademii do czekających ich zadań w świecie techniki i przemysłu. Gropius nie poprzestaje jednak na krytyce, w miejsce starych form proponuje nowy system kształcenia. Podstawowe zasady tego systemu, realizowane w Bauhausie, to rozwijanie w studentach wrażliwości na społeczne aspekty projektowania, przygotowanie do pracy w zespołach grupujących twórców różnych specjalności, harmonijne łączenie wiedzy teoretycznej z rozwijanymi w szkolnych warsztatach umiejętnościami praktycznymi. Nie wszystkie idee zrodzone w Bauhausie, a szczególnie realizacje tych idei w praktyce, jesteśmy dziś skłonni przyjmować bez zastrzeżeń, warto jednak pamiętać, że pomimo doświadczeń ostatnich dziesięcioleci, niełatwo wskazać alternatywną ideę, nakreśloną z podobnym rozmachem.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...