Typowym przykładem tych tendencji był przemysł samochodowy. Henry Ford pierwszy dostrzegł nowe możliwości zbytu, jego ford model T został sprzedany w latach 1908—1927 w ogromnej liczbie 15 milionów egzemplarzy, rekord ten pobił dopiero w 1970 roku popularny volkswagen „garbus”. Idea masowej produkcji tanich, popularnych samochodów znalazła naśladowców również w Europie: Citroen rozpoczyna produkcję modelu 4 CV, FIAT lansuje znany także w Polsce, ze względu na umowę licencyjną, model 508 Balilla, a w 1936 roku podejmuje produkcję rewelacyjnego fiata 500 Topolirio. Aby ukazać stosunek współczesnych do tego zagadnienia, warto może przytoczyć opinie ówczesnej prasy: Polski fiat jednoczy w sobie te wszystkie cechy, które sławę włoskiego przemysłu po szerokim świecie rozniosły, a więc nadzwyczajną precyzję konstrukcji, przy równoczesnej trosce harmonijny i estetyczny wygląd, zarówno karoserii, jak podwozia.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...