Herman Muthesius nie był pierwszym, który chciał określić istotę estetyki przemysłowej, zagadnienie to nurtowało przed nim wielu praktyków i teoretyków. Wśród poprzedników wymienić można francuskiego estetyka Paula Sourieau czy działającego znacznie wcześniej, bo w latach 1850— 1879, w Anglii, niemieckiego architekta i teoretyka Gottfrie- da Sempera. Muthesius rozwinął i pogłębił wiele idei zarysowanych przez jego poprzedników. Nie mniej ważnym aspektem jest tu fakt, iż działalność Muthesiusa wypadła w momencie, gdy zaistniały warunki, aby dotychczasowe teoretyczne założenia mogły być realizowane w praktyce. Znaczenie Werkbundu, w łonie którego działał Muthesius polegało przecież nie tylko na sformułowaniu określonej koncepcji, ale również na ciągłym doskonaleniu teoretycznych założeń w trakcie praktycznych realizacji i kontaktów z przemysłem.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...