Tak więc nawet tu najzamożniejsza, opiniotwórcza warstwa ówczesnego społeczeństwa amerykańskiego pozbawiona była tak charakterystycznego dla europejskiej arystokracji dążenia do zbytku i przepychu. Chociaż sytuacja ta w drugiej połowie XIX stulecia uległa daleko idącym zmianom, zaczęto bowiem bezkrytycznie naśladować najbardziej wulgarne wzory europejskie, to jednak omawiane tu wartości stanowiły element tradycji sprzyjającej rozwojowi amerykańskiego funkcjonalizmu lat osiemdziesiątych.W ciągu pierwszych lat kształtowania się nowoczesnej plastyki użytkowej znaczną rolę odegrali tu twórcy wywodzący się ze środowiska architektów. Wspomniano już o Stanach Zjednoczonych, ale również w Anglii, ojczyźnie Morrisa, poszukiwanie nowej architektury sprzęgnięte było z zainteresowaniem sprawami projektowania wnętrz i ich wyposażenia.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...