Ponieważ Piaget uważa problem mechanizmu rozwoju nauki za czysto psychologiczny, pytanie dotyczące tej kwestii jest dla niego pytaniem o rolę aktywności myślącego podmiotu w poznaniu naukowym, w szczególności pytaniem o rodzaje procesów poznawczych, które determinują postęp wiedzy naukowej, przejawiający się określoną ciągłością etapów historycznych w różnych naukach, oraz – o rolę w tym rozwoju takich czynników psychologicznych, jak doświadczenie, intuicja, typy rozumowań. Obydwa rodzaje pytań są pytaniami faktualnymi. Odpowiedzi na pytania pierwszego rodzaju („jak? ) pretendują do roli eksplanandów, zaś odpowiednie zespoły twierdzeń stanowiące odpowiedzi na pytania drugiego rodzaju („dlaczego?”) – do roli eksplanansów.
Polecane artykuły
Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących Twojego hobby. Zapraszam do zapoznania się z artykułami i komentowania na fb.
Pozdrawiam Adam Piwiński!