Ponieważ Piaget uważa problem mechanizmu rozwoju nauki za czysto psychologiczny, pytanie dotyczące tej kwestii jest dla niego pytaniem o rolę aktywności myślącego podmiotu w poznaniu naukowym, w szczególności pytaniem o rodzaje procesów poznawczych, które determinują postęp wiedzy naukowej, przejawiający się określoną ciągłością etapów historycznych w różnych naukach, oraz – o rolę w tym rozwoju takich czynników psychologicznych, jak doświadczenie, intuicja, typy rozumowań. Obydwa rodzaje pytań są pytaniami faktualnymi. Odpowiedzi na pytania pierwszego rodzaju („jak? ) pretendują do roli eksplanandów, zaś odpowiednie zespoły twierdzeń stanowiące odpowiedzi na pytania drugiego rodzaju („dlaczego?”) – do roli eksplanansów.
Kancelaria radcy prawnego Warszawa
Każdy z nas zna podstawowe przepisy prawne, które są dla niego niezbędne do codziennego funkcjonowania. Jeśli jednak w naszym życiu przydarzyła się nagle nietypowa sytuacja, na przykład rozwód, spadek, czy...