Istnienie formy intuicyjnej w wytworach wieku maszyn można wykazać jedynie na konkretnych przykładach — nie da się, ze względu na charakter poruszanego tematu, dokonać tego jedynie w drodze czystego rozumowania. Wszystko, co mogę uczynić w tej książce, to odesłać czytelnika do licznych przykładów nowoczesnej architektury, nowoczesnych mebli, narzędzi i naczyń, wszelkiego rodzaju wytworów maszynowych, a następnie zwrócić się doń z prośbą, aby uznał ich walory estetyczne. Wówczas dopiero będę mógł śmiało wyznać, że proporcje tych przedmiotów nie muszą być ściśle zgodne z jakimiś świadomie stosowanymi prawami proporcji; że w rzeczywistości przedmioty te mają kształty intuicyjne lub — być może — kształty funkcjonalne, które przypadkiem odznaczają się pięknem intuicyjnym.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...