Współczesność, chociaż poszukuje nowych form i nowych dróg kształtowania tego otoczenia, chociaż głąbiej wnika w istotę ludzkich potrzeb i doznań, nie przestaje, bo i nie może przestać czerpać z doświadczeń i dokonań funkcjonalizmu.Jednym z ważnych celów stawianych sobie przez twórców funkcjonalizmu była artystyczna asymilacja maszyny i jej wytworów, odnalezienie wartości estetycznych tam, gdzie dotychczas widziano gołą usługę. Zadanie trudne, pozostawało. bowiem w opozycji wobec głównego nurtu tradycji europejskiej estetyki uznającej za piękno jedynie piękno formy.Tradycja ta, głęboko zakorzeniona w naszej europejskiej kulturze, zarówno w praktyce artystycznej, jak również w świadomości społeczeństw, była — między innymi przyczyną tego, że okres pierwszych prób estetyzacji świata techniki wyrażał się w zdobieniu jej wytworów.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...