Pojawiła się wątpliwość czy zasada racjonalnej formy jest istotnie uniwersalną formułą dla wszystkich elementów tworzących otoczenie człowieka, protestowano przeciwko geometrycznej oschłości form architektonicznych, przeciwko sterylnym, bezosobowym wnętrzom i zapełniającym je przedmiotom. Ład geometrii i funkcji — tak dobrze zestrojony z wszechobecną techniką — nużył, wywoływał pragnienie czegoś innego, bliższego człowiekowi. Zmęczenie funkcjonalizmem przybiera różne postaci, od działań awangardy gardzącej technologiczną perfekcją, głoszącej programowy irracjonalizm i odrodzenie dekoracyjnego efektu, po zataczające szerokie kręgi zbieractwo wszystkiego co stare, nie tylko cennych egzemplarzy mebli i dawnej porcelany, ale również zwykłych, zalegających przysłowiowe strychy szpargałów.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...