Nie była to oczywiście droga jedyna, w różnych krajach różne środowiska rozwiązywały ten dylemat rozmaicie, nie zmienia to jednak faktu, że główną, oficjalną tendencją, szczególnie w drugiej połowie XIX stulecia, była sztuka stosowana, której cele rozumiano właśnie jako aplikowanie ozdób i dekoracji na różnego rodzaju przedmiotach użytkowy. Fiasko ruchu Art Nouveau wykazało wielu twórcom, że jest to droga fałszywa. Odwrót od dekoracjonizmu, poszukiwanie szczerości artystycznego wyrazu w formach prostych, będących rezultatem poszukiwania estetycznego ekwiwalentu funkcji, konstrukcji, materiału to zjawiska, które na przełomie stuleci i w pierwszej połowie XX wieku stały się dominującą cechą awangardy zainteresowanej problematyką kształtowania otoczenia materialnego człowieka.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...