Pozostawieni sami sobie, przedsiębiorcy i technicy nie potrafili sprostać nowej sytuacji. Chcąc uatrakcyjnić swoje produkty szczodrze szafowali dekoracją, inspirując się specjalnie tworzonymi w tym celu wzornikami zawierającymi przykłady ornamentów i ozdób wszystkich znanych epok i stylów. Na wystawie podziwiać więc można było maszyny parowe ozdobione staroegipski- mi sfinksami, meble z papier-mache imitujące rokokowe meble pałacowe, gotyckie lampy, piece, kominki odlewane z żeliwa. Wystawa londyńska była triumfem estetycznej tandety. Producentów umacniało w ich pseudoartystycznej produkcji powodzenie oferowanych przez nich wyrobów.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...