Stali się oni współorganizatorami założonego w 1907 roku stowarzyszenia Deutsche Werk- bund grupującego obok plastyków i architektów również przedstawicieli rzemiosła i świata przemysłu. Podstawowym celem tej instytucji było „udoskonalenie wykonawstwa i poprawa jakości produkcji”; poprzez jakość rozumiano tu również walory estetyczne produkowanych wyrobów Jednym z teoretyków Werkbundu był Herman Muthesius’ Architekt z wykształcenia, największą sławę uzyskał jako działacz i twórca szeregu publikacji, w których sformułował teoretyczne podstawy funkcjonalizmu. Rozumiejąc nieodwracalność rewolucji technicznej, przyszłość architektury i sztuki użytkowej upatrywał w ścisłej współpracy artystów z przemysłem. Muthesius daleki był od naiwnego poglądu głoszącego, ze wystarczy formę przedmiotu dostosować do funkcji, aby stał się on piękny.
WZAJEMNE ZWIĄZKI
Forma i funkcja to dwa pojęcia, których wzajemne związki oraz wynikające stąd implikacje natury estetycznej są od ponad stu lat obiektem szczególnego zainteresowania teoretyków i praktyków architektury, plastyki użytkowej i...