POWSTAWANIE NOWEJ ARCHITEKTURY
Tak więc powstawaniu nowej architektury towarzyszyły również eksperymenty w dziedzinie projektowania przedmiotów użytkowych. Chociaż prace wymienionych tu architektów tkwiły mocno w tradycji ruchu Arts and
Tak więc powstawaniu nowej architektury towarzyszyły również eksperymenty w dziedzinie projektowania przedmiotów użytkowych. Chociaż prace wymienionych tu architektów tkwiły mocno w tradycji ruchu Arts and
O ile funkcjonalizm amerykański był rozwinięciem istniejących i społecznie akceptowanych tendencji, to w Europie kierunek ten był kolejną, po nieudanym eksperymencie secesji, próbą wyjścia z
Stali się oni współorganizatorami założonego w 1907 roku stowarzyszenia Deutsche Werk- bund grupującego obok plastyków i architektów również przedstawicieli rzemiosła i świata przemysłu. Podstawowym celem
Użyteczność sama w sobie nie ma nic wspólnego z pięknem. W pięknie chodzi o problem formy i o nic więcej, w użyteczności o gole wypełnienie
Ten właśnie instynkt sprawia, że wiele przedmiotów użytkowych posiada wartości estetyczne, pomimo iż w procesie powstawania tych przedmiotów nie brali udziału artyści. Dodaje jednak: instynkt
Umysł ludzki może oto 'wymyślić takie formy, którym maszyna będzie w stanie sprostać, a okażą się one, o ile wynikną logicznie z postawionych przez maszynę
Herman Muthesius nie był pierwszym, który chciał określić istotę estetyki przemysłowej, zagadnienie to nurtowało przed nim wielu praktyków i teoretyków. Wśród poprzedników wymienić można francuskiego
Obok Muthesiusa i innych twórców w kręgu Werkbundu, funkcjonalizm znalazł swego orędownika w osobie wiedeńskiego architekta Adolfa Loosa. Loos kilkanaście lat spędził w Ameryce, w
W 1908 roku publikuje słynną pracę Ornament i zbrodnia w której potępia stosowanie ornamentu jako przejawu kulturowego barbarzyństwa i całkowitego niezrozumienia najistotniejszych tendencji epoki przemysłowej.
Bezkompromisowość Loosa przejawiała się również w jeqo stosunku do projektowania przedmiotów użytkowych; również tu był zwolennikiem stosowania prostych, pozbawionych dekoracji form, najbliższych — jego zdaniem
Typowymi przykładami tego typu postawy jest malarstwo Delaunay’a, i Legera, obrazy, rzezby oraz eseje i artykuły programowane futurystów. Poprzez kubizm, włoskie i radzieckie odmiany futuryzmu
Przestrzenne kompozycje Van Doesburga, architektony Malewicza stawały się źródłem bezpośrednich inspiracji dla architektury nowoczesnej. Pamiętajmy także, iż wielu twórców awangardy, jak na przykład Van Doesburg