RUCH SECESYJNY
Secesja była ruchem nie pozbawionym wewnętrznych sprzeczności, przyczyn fiaska ambitnych usiłowań upatrywać można w fałszywym założeniu, iż nowe kanony estetyczne można po prostu narzucić rzeczywistości,
Secesja była ruchem nie pozbawionym wewnętrznych sprzeczności, przyczyn fiaska ambitnych usiłowań upatrywać można w fałszywym założeniu, iż nowe kanony estetyczne można po prostu narzucić rzeczywistości,
Najciekawsze realizacje powstały zatem na gruncie architektury, rzemiosła artystycznego, grafiki, natomiast próby przeniesienia secesyjnej stylistyki do seryjnej produkcji fabrycznej rażą powierzchownością. Jeszcze w latach poprzedzających I
Behrens był racjonalistą, zwolennikiem zasady, że zarówno w architekturze, jak również w dziedzinie projektowania przedmiotów użytkowych dominującym problemem jest właściwe rozwiązanie funkcji, a nie pogoń
Były to typowe dla tamtego okresu wyroby kształtowane według tradycyjnych wzorców. Behrens odrzucił wszelkie naśladownictwo form tradycyjnych, proponując nowe formy, wyprowadzone z funkcji, proste i
Behrensa nazwać można pierwszym projektantem form przemysłowych w dzisiejszym rozumieniu tego słowa. Swoiste piękno racjonalnej formy użytkowej, które dotychczas stanowiło wynik spontanicznej działalności techników, było
Współpraca Behrensa z AEG dostarczyła dowodów, że współpraca artysty z przemysłem daje wymierne efekty ekonomiczne. Miało to istotny wpływ na dalsze losy idei współpracy ludzi
Kierunek ten zrodził się w Ameryce na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, jego prekursorem był twórca i najwybitniejszy przedstawiciel „Szkoły chicagowskiej” — Louis Sullivan.(funkcjonalizm był
Preferowano formy proste, podporządkowane wymogom użyteczności. Cechy te charakteryzowały zarówno przedmioty użytkowe, jak również architekturę i budownictwo. Domostwa osadników, wielkie magazyny i elewatory zbożowe, wozy
Komuny Shakerów są przykładem, jak wyznawana doktryna religijna, regulując wszelkie przejawy życia społecznego i osobistego wyznawców, wpływa jednocześnie na kulturę materialną, formę domostw, mebli, narzędzi
Wyroby te ze względu na swą wysoką jakość zyskiwały popularność wśród szerokich kręgów społeczeństwa amerykańskiego, nie pozostając bez wpływu na kształt społecznego stereotypu myślenia o
Tak więc nawet tu najzamożniejsza, opiniotwórcza warstwa ówczesnego społeczeństwa amerykańskiego pozbawiona była tak charakterystycznego dla europejskiej arystokracji dążenia do zbytku i przepychu. Chociaż sytuacja ta
W 1859 roku powstaje Red House, dom wybudowany przez Philipa Webb’a dla Williama Morrisa. Budynek ten stał się wzorcem i źródłem inspiracji dla ówczesnych i