Polecam

Kategoria: Funkcja i forma

ŚCISŁY ZWIĄZEK

Obecność Wasyla Kandinskyego i Paula Klee w Bauhausie, żywy kontakt utrzymywany przez Gropiusa z grupą De Stijl miały niewąt­pliwy wpływ na kształtowanie się plastycznego oblicza

DOŚWIADCZENIA I EKSPERYMENTY

Obie wymienione tu insty­tucje odegrały istotną rolę w przekładaniu doświadczeń awangardy, szczególnie konstruktywizmu, na język plasty­ki użytkowej. Tatlin, Rodczenko i El Lissitzky podejmują próby współpracy

WAŻNY OŚRODEK KSZTAŁTOWANIA

Ważnym ośrodkiem kształtowania się nowoczesnej archi­tektury i estetyki przemysłowej był Bauhaus założony w 1919 roku przez Waltera Gropiusa. Gropius rozpoczynał swą drogę twórczą w pracowni

OBJĘCIE KIEROWNICTWA

W 1919 roku Walter Gropius obejmuje kierownictwo wei­marskiej Szkoły Sztuk Dekoracyjnych, którą łączy następ­nie z Akademią Sztuk Pięknych. W ten sposób powstał Bau­haus, jedyna w

DĄŻENIE DO KOORDYNACJI

Formułując credo uczelni Walter Gropius wyraził je w słowach: Bauhaus dąży do koordynacji wysiłków twór­czych, by osiągnąć w nowej architekturze zjednoczenie kształcenia artystycznego i projektowania.

PRZECIWSTAWIANIE IDEI SZTUKI

Gropius prze­ciwstawiał się idei sztuki dla sztuki, poszukiwania arty­stycznej awangardy rozumiał jako działalność eksperymen- tatorską, wyraźnie podkreślając jej funkcje społeczne. Wiele idei Werkbundu, takich jak

WAŻNE DOŚWIADCZENIA

Były to ważne doświad­czenia, gdyż wykazywały, że pozornie uniwersalne formy wypracowane na użytek architektury nie zawsze z równym powodzeniem dawały się stosować w odniesieniu do

STWORZENIE UNIWERSALNEGO JĘZYKA FORM

Gropius był przekonany, że stworzenie uniwersalnego języ­ka form organicznie związanych z cywilizacją przemysło­wą jest koniecznością, zdawał sobie jednak sprawę z trud­ności oraz niebezpieczeństwa utknięcia na

PONADCZASOWOŚĆ FORM

Ponadczasowość nagich form użytkowych fascynowała, prowokowała do uogólnień. Organizowano wystawy, na których ekspono­wano przedmioty użytkowe z różnych epok, jedną z nich była monachijska wystawa pod

SZCZEGÓLNE ZAINTERESOWANIE

Szczególne za­interesowanie budziły gięte meble thonetowskie. W ich uni­wersalności, prostocie, dostosowaniu konstrukcji do wymo­gów masowej produkcji przemysłowej widziano wzór dla nowoczesnego przemysłu. Funkcjonalizm miał zasadnicze

DLA POTRZEB PRZEMYSŁU

Projektowanie dla potrzeb przemysłu najlepiej było rozwi­nięte w Bauhausie, ale i inni twórcy również eksperymen­towali w tej dziedzinie. Le Corbusier projektuje nadwozia samochodowe, lecz podobnie

W PRZEMYŚLE SAMOCHODOWYM

W przemyśle samochodowym, podobnie jak w innych dzie­dzinach produkcji wytwarzających skomplikowane pod względem technicznym wyroby, poszukiwanie nowych form musiało być ściśle powiązane z doskonaleniem rozwiązań