ŚCISŁY ZWIĄZEK
Obecność Wasyla Kandinskyego i Paula Klee w Bauhausie, żywy kontakt utrzymywany przez Gropiusa z grupą De Stijl miały niewątpliwy wpływ na kształtowanie się plastycznego oblicza
Obecność Wasyla Kandinskyego i Paula Klee w Bauhausie, żywy kontakt utrzymywany przez Gropiusa z grupą De Stijl miały niewątpliwy wpływ na kształtowanie się plastycznego oblicza
Obie wymienione tu instytucje odegrały istotną rolę w przekładaniu doświadczeń awangardy, szczególnie konstruktywizmu, na język plastyki użytkowej. Tatlin, Rodczenko i El Lissitzky podejmują próby współpracy
Ważnym ośrodkiem kształtowania się nowoczesnej architektury i estetyki przemysłowej był Bauhaus założony w 1919 roku przez Waltera Gropiusa. Gropius rozpoczynał swą drogę twórczą w pracowni
W 1919 roku Walter Gropius obejmuje kierownictwo weimarskiej Szkoły Sztuk Dekoracyjnych, którą łączy następnie z Akademią Sztuk Pięknych. W ten sposób powstał Bauhaus, jedyna w
Formułując credo uczelni Walter Gropius wyraził je w słowach: Bauhaus dąży do koordynacji wysiłków twórczych, by osiągnąć w nowej architekturze zjednoczenie kształcenia artystycznego i projektowania.
Gropius przeciwstawiał się idei sztuki dla sztuki, poszukiwania artystycznej awangardy rozumiał jako działalność eksperymen- tatorską, wyraźnie podkreślając jej funkcje społeczne. Wiele idei Werkbundu, takich jak
Były to ważne doświadczenia, gdyż wykazywały, że pozornie uniwersalne formy wypracowane na użytek architektury nie zawsze z równym powodzeniem dawały się stosować w odniesieniu do
Gropius był przekonany, że stworzenie uniwersalnego języka form organicznie związanych z cywilizacją przemysłową jest koniecznością, zdawał sobie jednak sprawę z trudności oraz niebezpieczeństwa utknięcia na
Ponadczasowość nagich form użytkowych fascynowała, prowokowała do uogólnień. Organizowano wystawy, na których eksponowano przedmioty użytkowe z różnych epok, jedną z nich była monachijska wystawa pod
Szczególne zainteresowanie budziły gięte meble thonetowskie. W ich uniwersalności, prostocie, dostosowaniu konstrukcji do wymogów masowej produkcji przemysłowej widziano wzór dla nowoczesnego przemysłu. Funkcjonalizm miał zasadnicze
Projektowanie dla potrzeb przemysłu najlepiej było rozwinięte w Bauhausie, ale i inni twórcy również eksperymentowali w tej dziedzinie. Le Corbusier projektuje nadwozia samochodowe, lecz podobnie
W przemyśle samochodowym, podobnie jak w innych dziedzinach produkcji wytwarzających skomplikowane pod względem technicznym wyroby, poszukiwanie nowych form musiało być ściśle powiązane z doskonaleniem rozwiązań